Бұл шығарма Абдолла, Әбді ахұндарға арналып шығарылған. Бұндағы Ғафурын Қожа деген Қырымқұл Әбді ахұнның әкесі екенін оқырмандар жадына бере кетеміз. Ал Жаналы хазірет Ізбасарұлы біз әңгімелеп отырған Жаналы хазірет. «Жаналы хазірет Ізбасарұлы 1824 жылдары туылып, 1902 жылы жылдары қайтыс болған» делінеді. Жаналының әуелгі алғаны Қазина туралы жоғарыда таныстырып өттік. Ал одан кейінгі алғаны Злиха деген әйелі Мұңалдың Әли ауылының қызы екен.
1998 жылы «Жазушы» баспасынан шыққан Тәжібай Жаңаевтың «Тобанияз қыстауы» деген деректі кітабында Абдолла хазірет туралы құнды деректер берілген. Сондай-ақ «Маңғыстау» газетінде хазіреттің немересі Қалиболла Ахметниязовтың «Өзегімді өртейді өткен-кеткен» деген деректі мақаласы жарық көрген. «Үш қиян» газетінің 2004 жылғы қаңтардың 4 санында Айнахан Есеттің «Ай қондырған көк мешіт» деген мақалалары біздің осы келтіріп отырған деректеріміздің бұлақтары екенін оқырмандар жадына береміз. Әуелі өз әкесі Жаналы хазіреттің медресесінде оқып, білім алған Абдолла Уфа қаласындағы атақты «Ғалия» медресесін үздік тәмамдап, шығады. 1913 жылға дейін осы медресені 50 адам бітірген екен. Солардың бірі осы Абдолла болған. Одан кейін Бұқарадағы жоғары діни мектепте үш жыл оқып, білімін толықтырып, елге оралады. Арабиядағы дін жаратылыстану ғылымдарының ғұламаларынан оқып, білімін жетілдіріп, сол кездегі мұсылман оқуының білгірі атанады. Орта Азия діни бірлестігінің ғұламалары оның діни білімін аса жоғары бағалап, хазірет атағын берген. Хазірет жоғары дәрежелі дін иелеріне берілетін атақ болған. «Шикәбір хазіреттің баласы, өзінің ұстаз-пірі Зәкіржан Абдолланы хазірет атағын алуымен құттықтап, басына ақ сәлде орапты» деп әңгімелейді үлкендер. Абдолла хазіретпен бірге оқып, дін жолын ұстанғандардан Тәжі ата, Жанұзақ Қожа, Ақпан Алдияр ишан, Кете Ылаумағанбет, Қаратау деген кісілер де мешіт ұстап, ел балаларын оқытқан көрінеді.
Абдолла хазірет Қопа өңіріндегі Айырық, Ақмола деген жерде әкесі Жаналының үңгір мешітінде ауыл балаларына дәріс беріп, ағартушылық қызметін бастайды. Бұл кезең 1875-1888 жылдарға тұспа-тұс келеді. Қопа жайлауында отырғанда Абдолла Әлімнің Кетесі Бәйгелдіқызы Майлыбайға үйленеді. Ол әйелі еңбекқор, көп үндемейтін момын кісі болыпты. Майлыбайдан Әбдіуәли (Уәли), Әбдіғали, Ағишан деген үш ұл, Қошетер, Сәлима деген қос қыз сүйеді. Әкесі Жаналының жәй мешітінен гөрі кірпіштен қаланып, салынған еңселі мешіт тұрғызып, балаларды сонда оқыту Абдолланың ендігі арманы болады. Елдің ақсақал, абыройлы азаматтарымен келісіп, Маңғыстау, Орынбор аралығында көшіп-қонып жүрген Кіші жүздің балаларын оқытудың қолайлы орын іретінде болашақ тұрғызылмақ мешітке керуен жолы бойындағы Шибұлақты (қазіргі Ақтөбе облысы, Байғанин ауданы, Қопа әкімшілігіне қарасты жер) таңдайды. Орынбор губернаторынан ұрықсат алып, мешітті бастайды. Құрылысқа қажетті материалдар Орынбордан, Уфадан арбамен тасылады. Мешіт құрылысын Қазан қаласынан арнайы алдырған сәулетшілер жүргізеді. Бұл құрылыс 5-6 жылға созылып, 1914 жылы салынып бітеді. Жаңа мешіттің салынуына Тіней Жұбан, Майлан Жары Саламаттың Сарбасы, Түрікпенадай Есек Күсепұлы Қауымбай, Олжашы Өтегеннің бай ұлдары, Тіней Ізбасар сияқты сақи байлар қаржылай, малдай көмек берген. Халық болып қолдаған мешіттің мұнарасына айды қондырарда татар шеберлері 2-3 күн әуреге түсіпті. Қанша әуреленгенімен әйкел орнына түспей қойған көрінеді. Сонда Абдолла хазірет айтыпты дейді: «Күншығыс жақтан бір адам көрінер, сол кезде ай да орнына қонар» депті. Айтса айтқандай, аңтарылып, тосып отырған адамдардың көзіне алыстан қарауытқан бір қара көрінгенде ай да орнына қоныпты. Сол сәт намаз оқитын уақытқа дәл келіп, жамағат мешітке кіріпті. Намаз аяқтала бергенде әлгі аттылы да жетіпті. Бұл Күсепұлы Қауымбай екен. Ол бай болғанымен намазға жығылмай жүрген, діни сауаты жоқ адам болыпты. Мешітке саптама етігін шешпей кіріпті. Мұнысына ескерту жасаған адамға мешіттің еденіне төселген қалы кілемді басып тұрып: «Немене, өз қойымның балақ жүнін өзім баспаймын ба?» деген екен. Сонда Абдолла хазірет: «Бұл кісі намаз оқымаса да сауап жасап жүрген кісі. Кіре берсін» деп рұқсат беріпті. Қауымбай сол жерде мешіттің байғазысына 100 бойдақ тарту еткен екен. Күмбезіне ай орнатқан Көкмешіт осылай бой көтеріп, оның ашылу салтанатына Орынбор өлкесінің губернаторы да келіпті. Ой мен қырдан жыйналған жақсы мен жайсаң, үлкенді-кішілі ел адамдары келген мәртебелі ұлықтың алдынан шығып, қоғадай жапырылып, тағзым етіп жатқанда Абдолла хазірет орнынан қозғала қоймапты. Соны байқап қалған мәртебелі ұлық: «Бұл кісі біздің келгенімізге қарсы ма? Неге орнынан тұрып, қарсы алып, амандаспайды?» дегенде Абдолла: «Күллі ислам, дін-мұсылман әлемінің қағидасына да, менің халқымның салтына да сырттан келген қонақ жергілікті қауымға өзі бірінші болып ізет көрсетіп, амандасуы керек. Сол жарғыға сүйеніп, сізді күтіп отырмын» деп жауап беріпті. Содан кейін губернатор іренішін жуып-шайып, мешіттің ашылуына деп, күміс ақша сыйға тартыпты. Осы ірәсімге Уфадағы мешіттер бірлестігінің арнайы өкілі келіп, оны есепке алған. Елдегі атақты бай, сақи мырзалар, ғұлама дін иелері келіп, сойысқа мал, мешітке ұстауға қалы кілем, ыдыс-аяқ, тағы басқа да керек-жарақ жиһаздарын сыйлапты. Маңғыстаудың ойынан атақты би Мәтжан інілері сахи-мырза Саламаттың Сарбасы мен дүлдүл ақын Жаңғабылдың Сәттіғұлын ертіп келіп, мешіттің ашылуына жыйналған халық Сәттіғұлға жыр жырлатқан. Мешіттің бас имамы етіп, халық Абдолла хазіретті сайлапты. Мешіт жанынан медресе ашылып, әр ауылдың балалары оқуға қабылданыпты. Оларға дәріс беретін ұстаздар іріктелініп алыныпты. Алыстан көз тартатын күмбезі көк болғандықтан маңдағы ел бұл мешітті «Көкмешіт» деп атапты. Медресеге осы өңірдің маңындағы ауыл балаларымен бірге башқұрт, татар, балалары қабылданыпты. Көкмешіттен алғаш дәріс алып, сауаттанғандар қатарында кейіннен елге белгілі болған сыйлы азаматтар Сыражан, Азангүл, Қалнияз, Тобанияз, Аймұрат, Нұраш, Көшімдер аталады.
Біз жоғарыда Абдолла хазірет Меккеге барып, хажы атанып келгенін айттық. Сол сапарында ол Тәзіке Сүтемірұлы Мәкібаймен бірге сапарлас болыпты. Ұзақ жолда өздері атқсоқты болып шаршап, аттары да болдырған көрінеді. Бір уақытта бір бүйірден шаң көрінеді. Жыра-жықпылды жапан түзде аң жортпаса, жол торыған қарақшы болмаса, көп бейсауат адам жүрмейтін, сондықтан бұлар қараңғы түспей бір қараға жетіп, жығылуды ойлап келе жатқан адамдар ғой. Әлгі шаң бұларға тура салып қоя береді. Аттары болдырып, өздері шаршап келе жатқан бұлар амалсыз аттарына қамшы басқанымен болдырған аттардың жүрісі мандымайды. Әлгілер болса, еңменіп жақындап қалады. Сонда Мәкібай: «Уа, тақсыр, жаратылыс құпиясын білетін қасиетіңді осы жолы көрсетпесең жағдай қыйындады ғой» дейді. Абдолла хазірет күбірлеп, дұға оқып, бәтиха жасап, бетін сыйпайды. Әлгінде таянып қалған қуғыншылар бірте-бірте кейіндеп қала береді. Шаң сағыммен араласып, сейіле береді. Бұны көрген Мәкібай өз-өзінен аң-таң болады. Абдоллаға қараса, ол сабырлы қалпын бұзбайды. Қорқынышы сейіліп, не де болса, хазірет оқыған дұғаның кереметіне сенген Мәкібай мұның сырын сұрамайды. Елге аман оралғасын хазіреттің қасиетін өз көзімен көріп, көңілін сендірген Мәкібай қажы өзінің ілтипатын білдіріп, 15 жасқа толған, айдай толықсып отырған ару қызы Рахияны Абдоллаға қосады. Бұған хазіреттің бәйбішесі Майлыбай да қарсылық білдірмейді. Хазіреттің екінші әйелі Рахия табиғатынан пысық кісі болады. Бүкіл шаруаның билігі соның қолында болыпты. Қаршығадай қағілез, жайдары мінезді Рахиядан Ахметнияз бен Мәрзия дүниеге келеді. Абдолланың ұл-қыздарының бәрі де әке жолын қуып, мешіт-медресе оқып, білімді, білікті азаматтар болып өседі. Абдолла әулеті ел ішінде негізінен тақуа, зиялы адамдар болып құрметтелген.
Абдолла хазірет көріпкелдік қасиеттен құр болмаған. Ол өзінің отбасын, ұл-қыздарын, жақын-жуық ағайындарын түгел шақыртып алып, былай депті: «Заманның сыйқы сұйылып барады. «Ел-жұртыма пайдалы қызмет етемін» деп мешіт салдырып, медресе ашқаным, хазірет болғаным сендерді біраз әуреге түсіретін түрі бар. Ақыры жақсы болар, Алланың ақ жолынан таймаңдар. Пайғамбар жасына келдім, Алланың берген аманат жанын тапсырамын. Маған күмбездеп там салмаңдар, кіндік қаным тамған жердің қара тасынан керегелеп, қоршау жасасаңдар болар» деп өсиет жасапты. Көп ұзамай 63 жасында фәниден бақиға аттанған. Ағайын-туғандары, артында қалған қалың елі ақ жуып, арулап, мүрдесін жер-ананың қойнына тапсырады. Оның бейіті сол Шибұлақта. Діттеген ел-жұрты Көкмешітті ол дүниеден өтерінде Абдола хазіреттің діни сауаты терең, өзі ерекше қадір тұтқан шәкірті Бәйімбет Жанақ Тілегенұлы Әшір ахұнның басқарғанын қалайтынын айтыпты. Бірақ хазіреттің бұл пәнидегі еткен игі істерін, бақилық болған әруағын құрметтеген ел-жұрты мешіттті оның баласы Уәлиге басқартуды жөн көріпті. Уәли де Уфадағы «Ғалия» медресесін тәмамдаған білімдар адам көрінеді. Көп ұзамай-ақ Абдолла хазірет қауіп еткен заманның сұрқиялылығы айнымай келеді.
1929 жылдан 1937 жылға дейінгі аралықта хазіреттің балалары мен туысқандары, құда-жекжаттары, шәкірттері тікелей қуғын-қудалауға ұшырайды. Ой мен қырға белгілі ғұлама ғалым Абдолла хазіреттің Көкмешітін 1931-1932 жылдары сол кездегі жүгенсіз кеткен шолақ белсенділер өртеп, құлатып, жоқ қылып жібереді. Қазақстандағы «Кіші қазан төңкерісі» деп аталған науқан бай-құлақ деп, малдылардың мал-мүліктерін тәркілеп, «халық жауы» деп, олардың көбін түрмеге тоғытып қамап, аты шулы «үштіктің» қаулысымен атып, асып, қалғанын ұзақ жылға жер аударып, жан-жаққа тентіретіп, жер аударғаннан кейін елдегі көкірегі ояу, көзі ашық, білімді азаматтар мен дін зиялыларына ауыз салып, қырғидай тиеді. Оларды малша ұстап, түрмеге қамап, темір торға топырлатады. Сол нәубетке ұшыраған Абдолла хазіреттің баласы Уәли, інілері Қасен мен Құсайындар «халық жауы» деген атпен жаламен жазықсыз сотталып, түрмеге қамалады. Қасен түрмеден қашып, шығып келе жатқан жолда Жайық өзеніне суға кетіп өлген. Құсайын, Уәли, Сәмеш, сондай-ақ Аймұрат деген күйеу баласы Ақтөбе түрмесінде отырып, саяси «үштіктің» қаулысымен атылған. Абдолланың Ағишан деген баласы 10 жыл түрмеде отырып келеді. Ахметнияз түрмеде отырғанда екі көзінің жанары семіп, соның зардабынан өмір бойы зағип болып, ақыры 42 жасында бақиға аттанады. Абдолла хазірет әулетінен ұзын-ырғасы 40 адамның өмірі қыйылып, зұлмат саясаттың құрбаны болды. «Тірі қалғандарының көрген күндерін тірі пенденің басына бермесін» дейтіндей күйге түсірген көр азабына бергісіз қорлау, азаптаудың неше түрлерін бастарынан өткізген.
Уәлидің Айша, Әдемі, Мұхаметнияз, Әдина, Сұлушаш деген ұл-қыздары болды. Мұхаметнияз Ұлы Отан соғысы кезінде айыптылар батальоны сапында Ленинградты жаудан азат ету майданында болады. 1944 жылы ерлікпен қаза табады. Уәлидің өзі «Ғалия» медресесін тәмамдаған кісі екен. 1918-1919 жылдары Шибұлақтағы әкесінің Көкмешітін басқарған еді. 1935 жылы жергілікті кеңестің шешімімен Көкмешітті бұздырып, мұнай айдау құбырының бекетін салуға пайдаланған. Абдолланың үй-ішін, ағайын-туысқандары мен шәкірттерін «Қоғамға қауіпті адам» ретінде үстерінен іс қозғап, түрмеге жабады. Олардың көбі өмірінің жас шақтарын түрмеде өткізеді. Хазіреттің отбасы түгелдей дерлік жер аударылады.
Бүгіндері Абдолла хазіреттің әулеті оқу, білім соңына түсіп, ғалым, басшы қызметтеріне көтерілген. Абдуллин Нұрмахамбет ауылшаруашылығы ғылымдарының кандидаты, 1995 жылы қайтыс болды. «Халелжаншаның лақап аты Халиболла екен» деген дерек береді Тәжібай Жаңаев аталған кітабында. Тәжібай Жаңаевтың осы кітабында мынадай да дерек айтылады: «Абдолла хазіреттің әкесі Жаналының жәй мешітінде кезінде Бәйімбет Жанақ Тілегенұлы Әшір, Тіней Тәжі, Жанұзақ сияқты зиялылар оқыған. Әшір өте зерек, оқуға қабілетті, мүрит болыпты. Басқа шәкірттерге үлгі әрі жетекші болған деседі. Кейін Абдолла хазіреттің мешітінде де оқиды. Абдолла хазірет оны өте жақсы көрген. Өзінің кітапханасынан кітап алып, оқуға рұқсат етіпті. Бұл кез келген адамға көрсетіле бермейтін құрмет болса керек. Тек қана «Сұлухия-Шәмсия» деген кітабын бермепті. Бірде Әшір сол кітапты оқуға бере тұруға тілек етіпті. Оны тек хазіреттің өзі ғана оқи алады екен. Хазірет әуелі ыңғайын білдірмеген көрінеді. Бірақ Әшір кітапты белгілі уақытқа ғана бере тұруын сұрап қоймапты. Хазірет оның өтінішін жерге тастай алмай кітапты оқуға беріпті. Келіскен мерзімді күні кітапты хазіретке қайтарып тұрып Әшір: «Осы кітап үшін сізге қандай жақсылық жасауды білмей тұрғаным. Өзегімді жарып шыққан ең сүйікті қызым бар, сізде ұл бар. Құда болуға мен дайынмын» деп шын пейілін танытыпты. Абдолла хазіреттің ауылынан құдалар келіп, Әшірдің қызы Әдисті Абдолланың баласы Әбдіғалиға айттырады. Кейін құйрық-бауыр жесіп, құдаласқан құда болады. Әбдіғали Әдиспен екі жыл ғана отасқан. Уфадағы «Ғалия» медресесінде оқып жүріп, екі жылдан кейін Әбдіғали қайтыс болады. Әбдіғалидан Ізтай деген қызды болып, кейін әмеңгерлік жолымен Әдис қайын ағасы Уәлиге атастырылады» деп жазады.
Біз Жаналыұлы Абдолла хазіретке байланысты деректерімізді аяқтай келе Көкмешітінің салынып біту салтанатына қатынасып, Абдолла хазіретке өлең арнаған Сәттіғұл Жанғабылұлының толғауынан үзінді бере кетеміз.