«Әскери жеңіліске ұшыраумен қатар ұйықты ордасы ойсыраған жоңғар әлі де болса сыртқы жаудың ешқайсысына дес бермес асау еді, күшті, қуатты еді. Ең бастысы соншама ауыр сыннан соң кеудесі басылмаған, жүрегі шайлықпаған. Өлгендердің орнын толтырып, етек-жеңін тез жияды. Арада жыл өтпей жаңа соғысқа – Қазақ ордасына қарсы жорыққа әзір болады. Бұл кезде саялы Жетісудан мүлде күдер үзген қазақтың шығыс шекарасы Шу өзенінде тұрған. Қалмақ тас лақтырса, қазақтың қотанына түседі. Екі жүз жылдық ойрат-қазақ соғысының қазақтар үшін ең ауыр кезеңі әруақ қашқан, азып-тозып, қалт-құлт күн кешкен, масқара жеңілістерге ұшыраған елу жылдық қорлық дәуірі басталды» (Мұхтар Мағауин, «Қазақ тарихының әліппесі», Алматы. «Мектеп»-2008).
Сары Манжаның 30 мың қалмақ әскерімен қазақ жеріне шабуыл жасауы тарихтағы айтулы соғыстардың бірі. 1738 – 1741 жылдары болған жойқын ұрыс ойраттардың қазақ жеріне жасаған соңғы ірі шапқыншылығы. 1745 жылы Қалдан Серен өмірден өтіп, жоңғарлар арасында өзара таққа талас басталды. Ауыз бірліктің ыдырап, мемлекет мүддесін естен шығару жоңғарлардың саяси жағдайын әлсіретіп жіберді. Осы сәтті ұтымды әрі дұрыс деп шешкен Абылай хан бастаған қазақ әскерлері жоңғарларға қатты соққылар беріп, Жетісу мен Шығыс Қазақстанды қайтарып алды. 1755 – 1758 жылдары Қытай әскерлері жоңғарларды тас-талқан етіп жеңгеннен кейін жоңғар елі дербес ел ретінде өмір сүруін тоқтатты. Қазақтар өздерінің ежелгі ата мекені Жетісу, Тарбағатай, Алтай өңірлерін иеленіп, шығыстағы шекарасын бекітті.
Қазақ-жоңғар арасында болған алапат соғыстардың бірі – 1771 жылғы Шаңды жорық. Жоңғар басқыншылары жаулаған жерінен іргесін түргенімен соңғы аялдамасы аса ауыр, азапты, қайғылы болды. «Шаңды жорық» қырғыны – әл-қуаты әлсіреп, рухы күйреген қанішер жоңғарлардың қазақ жерінен біржола кетуі. «Жоңғарлар бұл соғыста қазақтың «Ақтабан шұбырынды, Алқакөл сұламадағы» кейпін киді»,-дейді тарихшылар.
Мойынты ұрысынан соң әбден әлсіреген қалмақтар өзінің туған Отанына оралуға мәжбүр болды. Бұл айқын-жойқын бетпе-бет шабуылдаған соғыс емес, бұл жорық жол үстінде жалғасқан ұзақ сүргін еді. «Көп асқанға мың тоқсан» дегендей, қаншама уақыт бейбіт жатқан қазақтың жерін жаулап алмақ ниетімен келген жоңғардың меселі қайтып, басынан бағы тайды. Кері қайтуға басқа жол жоқ, Отанына өтетін өткелі – қазақ жері. Байлық, дүниені көздеген қызыл көз жаудың арманы көзден бұлбұл ұшып, бар мақсаты – Балқаш көлі арқылы Ілені өрлеп, Жоңғар жеріне жетіп жығылу еді. Аягөз, Лепсі, Қаратал өзендерін кесіп өтіп, Ілеге жеткен жоңғарларды қазақтар аңдып тұрып, қырған. Суыққа тоңып, аштыққа ұшырап, құр сүлдері қалған өздері де жығылған жерінде төбе-төбе боп қалды. Қастек, Қаскелең, Кеген, Нарынқол арқылы шұбырған жоңғардың азғана тобы атамекеніне әрең ілігеді.
«1771 жылы қақаған қыста Еділден Жоңғарға жол тартқан 31 мың түтін, яғни 170-180 мың батыс қалмағы жермен-жексен болады. 15-20 мың адам ғана өз іргесіне жетті»,-дейді деректер.
Бұралаң жылдарда атамекеніне жете алмай ат төбеліндей қалмақтан қалған азғана халық бүгін орыстың жерінде өмір сүріп жатыр. Бір кезде қайратына мініп, Қытаймен жағаласқан, Шығыс Түркістанды жаулаған, Қазақ ордасының шаңырағын шайқалтан жау қалмақ өзінің ниетіне қарай тағдыр сыйын алып, тұқымы құрып кетудің алдында шақ тұр. «Қиянатшыл соғыстың азабы мен қастіреті» деген осы.
Тарихта «Шаңды жорық» деген атпен қалған бұл соғыс шаң бораған соғыс емес, қалмақтың қаны судай аққан, ең аяусыз, бірақ тағдыр таразысымен өлшегенде жаудың ниетіне қарай шешілген ең әділетті соғыс. Ақырғы майданның соңғы сапары да өте көп қиындықтарға толы сұрапылмен өтті.
Тарих бетіндегі мынадай деректер былай дейді: «Үш ғасырдай арғы жағындағы қытай мен бергі жағындағы қазақтардың әлсіз жақтарын бес саусағындай біліп алған қалмақ қонтайшылары қайта-қайта шүршітті тонап, жуыну дегенді білмейтін, қолаңса сасыған жұртына молынан азық-түлік әкеліп, сондай-ақ әлсін-әлсін момын қазаққа шабуылдап, шұрайлы жайлауы мен қыс қыстауын тартып алып, жерін үнемі кеңейтіп отырған».
Соған қарағанда теріс пиғылды қалмақтың қазақ жерін жаулап, өзіне бодан етуі басты мақсаттарының бірі болып, соғыс тәсілдерін сантүрлі айла-шарғамен ерте бастан жетілдіргенге ұқсайды.
Экспедиция жорықтарында жоңғардың қолына түсіп, біраз уақыт соларға қызмет еткен швед офицері Юхан Густав Ренат
«Джунгарская степь» атты жазбаларында: «Олардың түпкі ойы – Қазақ және Орталық Азия елдерін өздеріне бағындырып, сан жағынан молайып, күшейіп алған соң қалың қытайға тарпа бас салу. Бағындырған қол астындағы ел-жұрттан қосымша әскер жасақтап әрі өздерін үнемі азықпен қамтамасыз етуді ойластырады» дейді. Тағы бір сөзінде «Құба қалмақтар қатаң тәртіпке бағынған, қонтайшыларының бұйрығын қалайда орындауға күш салатын әскери ел. Олар Шыңғыс хан империясының қалай және қандай жолмен орасан күш-қуатқа ие болғанын жатқа білетін еді» дегенді айтқан.
Жоңғар шапқыншылығы қазақ халқының тек экономикалық деңгейін құлдыратып, туған жерінің топырағын тескілеп, бүлдіріп кеткен жоқ, миллиондаған адамын қырып, мал-мүлкін тартып алып, тыныш жатқан елге ойран салды. Оның зобалаңы қазақтың ел болып көшке еріп, ұлт ретінде жойылып кету қауіпін туғызды. Қазақ елінің тағдыры талқыға түсті, тарихта аты аталған 25 қала ғана бүлініп, қирап қалған жоқ, қазақтың бүкіл ғұмыры қирады. Қазақ бүгінгі ұрпаққа азық болатын жүздеген, мыңдаған жылдарға жететін рухани азығынан айырылды. Түркістан, Сайрам, Сауран, ж.т.б.көптеген қалаларда салтанат құрған қымбат қазыналы мұражайлар, бай кітапханалар өртеліп, жоғалып кетті. Бүкіл тарихымыз, әдебиетіміз, мәдениетіміз, тіліміз, дініміз ұрланып, тоналды. Тек өлмеген біздің биік рухымыз. Сол рухымыз бізді-Қазақты сақтап қалды.
Шәкәрім Құдайбердіұлының жазған деректерде 1723-1730 жылдардағы «Ақтабан шұбырынды, Алқакөл сұлама» жылдарында қазақ халқының саны үштен екіге кемісе, демограф М.Тәтімовтің санағы бойынша 1723 жылғы 3 млн. 330 мың қазақтан 1725 жылы 2 млн. 222 мың адам қалған.
«Егер Бұланты мен Аңырақайдағы жеңістер болмаса, Қазақ Ордасы осыдан 300 жыл бұрын мүлде тозып, құрып біткен Ноғай Ордасының кебін киері анық-ты. Тоқтау көрмеген Жоңғар қалмағы енді бірер серпіннен соң Еділ қалмағымен тоғысар еді»,-деп жазды қазақтың көрнекті жазушысы Мұхтар Мағауин.
Жоңғар басқыншыларынан туған ел – атамекенді қорғауда орасан зор ерлік көрсеткен қазақ батырларының бірі – Адай-Құдайке-Қосай-Байбол-Есенқұл ұрпағы Есек батыр. Таңғажайып тау тұлғалы, ақыл-парасаты тең келген, құралайды көзінен атқан мерген, көш бастаған батырдың шыққан тегі де жөргегінде ерліктің жырымен тәрбиеленген батырдың тұқымы деседі. Бар ғұмырын қазақ үшін, өзінің туған қазағы үшін, ел мүддесіне арнап, өмірін ат жалында өткізген Есек мергеннің жүріп өткен жолдарын барлап, бағамдайық.
«Біздің Мәртөбеде, Күлтөбеде, Қарақұмда мәслихат құрған бабаларымыз да бұндай мәселеге ерекше мән берген. Бір өңкей төрежақ, бір өңкей қожажақ, не қаражақ болып кептеген. Үлкен тарихи сын түскен кезеңдерде халықтық бұқараның саяси ықпалы артып отырған. Ел басына қандай кезеңнің кез келуіне байланысты біресе абыздық, біресе нояндық қауымның ықпалы басым түсіп отырған. Тәуке заманының бастапқы кезінде билердің, аяқ кезінде батырлардың үстем түсуі де сондықтан. Тарихшы Н.Г.Аполованың «1711 жылғы Қарақұм құрылтайы ел басына түскен жағдайға байланысты батырлардың басым түскен жиыны болды» деп бағалауының әбден жаны бар. (Н.Г.Аполова, «Присоединение Казахстана к России» Алматы, 1948 жыл, 169- бет). (Әбіш Кекілбаев, 12 томдық шығармалар жинағы, 8-том, «Әйтеке би» шығармасы, 65-бет). Заңғар жазушының осы сөзін ескерсек, Әз- Тәукенің бас сардары Есекмерген Есенқұлұлы болды деуге әбден негіз бар. Сөзімізді нақты дерекпен жалғайық. «Осы шағын дерек Қосай ұрпағының қазақ хандығына қайтып оралғанынан, Есек
мергеннің Тәуке ханның астыртын жеке тапсырмаларын қолбасыларының бірі болғанынан хабар береді». (Әнес Сарай, «Көнеліктер», 273-бет).
Халық батыры Есек мерген Есенқұлының өмір-тарихын зерттеп, зерделеп жүрген тарихшылардың сөзіне сүйенсек, «Есек мерген батырдың айбыны асып, даңқы биіктеп, дәуірлеген шағы Әз-Тәукенің тұсында» деп айтылады. Табиғи болмысы ерекше жаратылған, кесек мінезді, тау тұлғалы, ержүрек баһадүр жоңғар шапқыншылығынан қазақ жерін азат етуде жан аямай ерлік көрсетіп, Ә-Тәуке ханның марапатына бірнеше рет ие болған. Еділ мен Жайыққа ауыз салып, халқын тұншықтырып, тұмшалап ұстағысы келген жау қалмақтың қитұрқы соғыстарына бір емес, бірнеше рет аяусыз соққы берген. Бір ғасырға жуық ғұмыр сүрген аламан батыр бойына бес қаруын асынып, ат жалында жүрген.
Елін сүйген ержүрек баһадүрді құрметтеп, сый көрсеткен Әз-Тәуке өз заманында қандай адам болған?
«Тәукенің атын атасақ, бар қазақтың жүрегін алғыс кернеп, мақтаныш билейді. Қазақ ордасының Ликургы, Драконты сол адам. Тәуке алауыз болып, қырғынға бөккен елді сабаға түсіріп, ру мен рудың арасындағы талай жылғы қантөгісті тоқтатып, ақылы мен әділдігінің арқасында жұрттың бәрін өзіне мойын ұсындыра білді, әлсіз рулардың басын қосып, әулетті дұшпанға қарсы қоя алды, күштілерді тізеге салып, тәубесіне келтірді, баршаға ортақ заң жасап, сол бойынша билік айтты». (А.И.Левшин, «Описание киргиз-казачьих или киргиз-кайсацких орд и степей»).
«...Тәуке хан өзі билік еткен жылдары ішкі және сыртқы саясатты сәтті жүргізді. Ол XVII ғасырдың аяғы мен XVIII ғасырдың басында Қазақ хандығындағы саяси жағдайды реттей алды. Бұл кезде Қазақ хандығы біртұтас мемлекет болды. Қазақ хандығында тәртіп сақтау және мемлекеттік құрылыстың принциптерін анықтаған «Жеті жарғы» заңдар жинағы Тәуке тұсында жасалды. Тәуке хан дипломат-мәмілегер, айлакер қолбасшы, әдеттік-құқық жүйесінің реформаторы және қазақ ұлтының бірлігі мен жерінің тұтастығын сақтаған, жан аямай күш салған ірі мемлекеттік тұлға ретінде танылды. Тәуке ханның күшті мемлекет құрғаны туралы А.Левшин, Е.Бекмаханов, т.б. көрнекті тарихшылар жазды.
XVII ғасырдың соңы мен XVIII ғасырдың басында қазақ қоғамында интеграциялық сана күшейіп, хан билігі нығайды. Үш жүздің құрамына 112 ру кіріп, қазақ халқының саны 2-3 миллион адамға жетті». («Қазақстан тарихы», авторлық ұжым. Алматы. «Заң әдебиеті»-2009).
Әз-Тәуке өмірден өткен соң оның ұлы Болат хан сайланған ерекше күнді Әбіш Кекілбаев «Үркер» романында былай деп суреттейді: «– Жамағат! Оқыс дыбысқа жұрт жалт қарасты. Ақ сарайдың есігі ашылды. Қолына Құран ұстап хазірет шықты. Оған еріп үш бас би шықты. Оларға ілесіп, Ұлы жүздің тоқсан төрт, Орта жүздің алпыс жеті, Кіші жүздің жиырма бес биі шықты. Сары ала топ сол қалпымен қатарын бұзбастан ортаға озды».
Жазушы бұл деректерді ойдан шығармағаны, тарихи дәлелдерге сүйеніп жазғаны белгілі. Қаламгердің өзі айтқандай, «Саяси тарихи роман жазу үшін фактологиялық материалдардың мейілінше молдығы қажет».
Қазақ халқының көш бастаған кемеңгер, дарабоз ер, Есенқұлдың ұлы Есек батыр жау жоңғардың бетін қайырған соң еліне жайлы қоныс іздеп, Маңғыстауға келіпті. Сол сапарында Жем бойындағы Адай елінің мен деген ержүрек, сайыпқыран батырларымен бас құрап, кеңес құруы да тектен тек емес. Бір сөзді, жаудан жүрегі шайлықпаған, ер мінезді батырға елінің үлкен сенім артуы оған деген шексіз құрметтің белгісі.
«Кіші жүзді атамекен – Маңғыстауға бастап келген батырлардың бірі – Есек Есенқұлұлы. «Қайың сауып», «Сауран айналып» қиямет-қайым, азапты көрген, темір таяқ тебендей, тұтам ағаш емендей болған қуғын-сүргін, қым-қуыт зұлматты бастан кешірген Есек баһадүр Маңғыстау өңіріне 1751-ші жылықайта оралды. «Елім-айлап» зар жылған қалың қазақтың арманының аспанынан ақ күн туып, жаңа заман орнады. «Есек батырдың қасында Кіші жүздің қыран қанатты, азуын айға білеген батыр ұлдары Жары Шотан, Қосай Атағозы, Таз Ақпан, Беріш Есболай, Әлімнің Әжібайы менАралы да бар болатын» деп жазады зерттеушілер.
Түмен Балтабасұлының «Маңғыстау» дастанында Адай батырларының Маңғыстауға көш бастап келуі былай деп суреттеледі: