БАТЫР БАБА ЕСІМІ ҰЛЫҚТАЛДЫ


Ш.Есенов атындағы Каспий технологиялар және инжиниринг университетінде халық батыры Есекмерген Есенғұлұлы есімі ұлықталды. Оқу орнында баба рухына құрмет ретінде Есекмерген Есенғұлұлы атындағы оқу аудиториясы ашылды. Университеттің конференц-залында халық батыры Есекмерген Есенғұлұлы өмірі және ерлік жолына арналған «Батырдың биік тұлғасы: тарихы, зерттелуі, ақиқаты» атты халықаралық ғылыми-тәжірибелік конференция өтті.
Конференцияның ашылу рәсімінде университет президенті Берік Ахметов қазақ халқының арғы-бергі тарихындағы қайраткер тұлғалар есімін айшықтап, жұртшылыққа кеңірек таныта түсу оқу орнының басты міндеттерінің бірі екенін айтты.
– Есекмерген бабамыз ұзақ жылдар бойы еліміздің азаттығы жолында ғұмыр кешкен. Еліміз үшін жан алысып, жан беріскен баһадүр бабаларымыз отарлау саясатына қарсы соғыса жүріп, көшпелі жұртының жерін қорғады. Олардың ішінде есімдері ерекше аталатын, тарихы ұрпақтарына аңыз болған тұлға – Есекмерген Есенғұлұлы. Бүгінгі күллі қазақ елінің қазынасына астау, дамуына донор болған майлы Маңғыстау топырағында табаны алғаш тиген қазақтардың қатарында Есекмерген Есенғұлұлы, Шотан батыр, Бердәлі батырдай тұлғаларымыздың тарихи тұрғыда лайықты бағасын алуы керек деп есептеймін. Осы мақсатпен халық батыры Есекмерген Есенғұлұлы өмірі және ерлік жолына арналған «Батырдың биік тұлғасы: тарихы, зерттелуі, ақиқаты» атты халықаралық ғылыми-тәжірибелік конференциясын ұйымдастырып отырмыз. Yessenov University-нің миссиясы – Маңғыстау өңірінің тұрақты дамуына үлес қосу, білімпаз жастарға жігер беру, шабыттандыру, зерттеулер жүргізу, - деді университет президенті Берік Ахметов.
Айтулы жиында «Халық батыры Есекмерген» атты кітаптың тұсауы кесіліп, елімізге белгілі ғалымдар батыр баба туралы тарих қойнауында қалған деректерді баяндады. Конференция мінберінде академик, тарих ғылымдарының докторы Өмірзақ Озғанбаев Есекмерген Есенғұлұлының қазақ тарихындағы орны, батыр бабаның ерлікке толы өмірі жайында сөз сөйледі.
– Тарихты жасайтын халық болса, оның алтын діңгегі – ел болашағын ойлаған атақты білімді, дана адамдар. Тарих саясат тұрғысынан емес, тарих өзінің табиғи болмысымен шынайы жасалуға тиіс. Тарихи зерделеу арқылы тарихи сана, мәдениет, дәстүр, ұрпақтар сабақтастығы қалыптасады. Қазақ халқының жері қандай байтақ болса, тілі қандай бай әрі әдемі болса, оның тарихы да сондай байтақ, тағылымды. Өкініштісі сол байтақ тарихымыз өз деңгейінде жазылмады. Төл тарихымыз өзіміздікі, оны тек өзегін үзіп, зерттеп, емешегі үзіліп, еміреніп сүйетін адам керек. Қазақтың маңдайына жазылған тарихының өз тағдыры бар. Сол тағдырлы тарихтың иесі сіз бен біз.
Қазақ тарихының бір алтын діңгегі – халық батыры Есек Есенғұлұлы. Жоңғар басқыншылығынан қазақ халқын қорғауда жан аямай күрескен Есек батырдың тарихы – тамыры тереңге кеткен, кез келген адам тайсақтап бара алмайтын тақырып. Көңілді тербейтін, жүректі ауыртатын тақырып. Өйткені Есек батырдың дәуірі бізден алыстап кетті. Батырдың тарихын зерттеуге ары таза, ойы сұңғыла, мықшеге мінезді, кісілігі биік адам керек. Қаламгер кім болса да, мейлі ол жазушы, мейлі әдебиетші, мейлі тарихшы болсын, ол әруақтың аманатын арқалаған адам. Бұл дегеніңіз үлкен міндет, зор жауапкершілік, жолы ауыр аманат.
Қазақтың сөз көмбесіне мол рухани мұрасын қалдырған атақты Мәтжан би: «Адайда ескерусіз кеткен екі ер болса, соның бірі – Есек батыр» деумен кетіпті. Біздің әңгіме еткелі отырған басты кейіпкеріміз осы Есек мерген. Шыққан тегі Адайдың Құдайке тармағынан өрген Байболдың ұрпағы Есенғұлұлы Есек батыр елі үшін еңіреп туған ер, құралайды көзінен атқан мерген, тарихта аты қалған баһадүр батыр. Қазақтың алтын қорына мұхитқа құйған тамшыдай болып құйылған, қай заманда да өмір тарихын, дөңгеленген дүние тарихын сөз өнерімен өрген тума таланттарымыздың шығармаларының бойына үңілсек, зерленген мөр сияқты бабаларымыздың өмір дерегін оқығандай боламыз.
Есек мерген Есенғұлұлының орасан зор ерліктері мен ел мүддесі үшін жасаған игілікті істері туралы атадан балаға аңыз болып келе жатқан рухани дүниелер баршылық. Аңыз деп айтайын десең, түбінде ақиқаттың шырағы жанып тұр. Шырақты үрлеп, әдемі етіп жағайын десең, телегей-теңіз білім керек. Білімсіздің сүйексіз тілінің бір жері жазатайым тиіп кетсе, қасқалдақтың қанындай болған там-тарихтың бір жерін жарақаттап, тіпті жоғалтып аламын ба деп уайым кешесің. Тарихтың босағасына тірек болатындай пайымды дерегің мен асқан білімдарлардан қалған тағылымды тұжырымың болмаса, халықтың трибунасына шығып алып дені таза, адал әңгіме айту тағы қиын. Қилы заманның талайлы тағдырын кешкен қазақ тарихы, қазақ тарихына алтын арқау болған Есек батыр сынды бірнеше жүздеген батырларымыз бен азуын айға білеген Мәтжан би сынды бірнеше жүздеген билеріміздің өмір-дерегі бас болған патшасымен, ханымен бірге қытай, моңғол, неміс елдерінің тарих-көмбесінде жатыр. Қашаннан іргелес отырған орыстың сандығында том-том болып жиналып тұрған қазақ тарихының мұрасы телегей-теңіз дүние. Қалай айтсақ та өзімізге тиісті мол мұрамызға әлі күнге дейін қол жеткізе алмай отырғанымыз өкініштің бір күйі десем, артық айтпағаным. Атам қазақтың ұрпағына қалдырып кеткен «Кісідегінің кілті аспанда» деген сөзі осы пікірімізге дөп келіп тұр.
«Тарих қиянатты кешірмейді» деген тәмсілге сүйеніп, Есек мергеннің өмір жолдарынан бір деректі көрсетейік. «1694 жылы Томскіден Тәуке ханға елші боп бірге келген Федор Скибин маусымның екінші жұлдызында Есек мергеннің 300 аттылы жасақпен Түркістаннан шығып жортуылға атанғанынан хабар береді. «Әлгі жоғарыда атаған Есек мерген мен барда Түркістанға қайтып оралған жоқ. Қайда кеткендерін мен білмеймін» деп жазады Скибин. (Әнес Сарай, «Көнеліктер», 273 –бет).
«Біздің Мәртөбеде, Күлтөбеде, Қарақұмда мәслихат құрған бабаларымыз да бұндай мәселеге ерекше мән берген. Бір өңкей төрежақ, бір өңкей қожажақ, не қаражақ болып кептеген. Үлкен тарихи сын түскен кезеңдерде халықтық бұқараның саяси ықпалы артып отырған. Ел басына қандай кезеңнің кез келуіне байланысты біресе абыздық, біресе нояндық қауымның ықпалы басым түсіп отырған. Тәуке заманының бастапқы кезінде билердің, аяқ кезінде батырлардың үстем түсуі де сондықтан. Тарихшы Н.Г.Аполованың 1711 жылғы Қарақұм құрылтайы ел басына түскен жағдайға байланысты батырлардың басым түскен жиыны болды деп бағалауының әбден жаны бар» - деп жазады жазушы Әбіш Кекілбаев өзінің 12 томдық шығармалар жинағының 8-томы «Әйтеке би» шығармасында. Заңғар жазушының осы сөзін ескерсек, Әз Тәукенің бас сардары Есек мерген Есенғұлұлы болды деуге әбден негіз бар. Сөзімізді нақты дерекпен жалғайық. «Осы шағын дерек Қосай ұрпағының қазақ хандығына қайтып оралғанынан, Есек мергеннің Тәуке ханның астыртын жеке тапсырмаларын қолбасыларының бірі болғанынан хабар береді». (Әнес Сарай, «Көнеліктер», 273-бет).
«Есек мерген Есенғұлұлы XVII ғасырда, Атағозы берігеректе XVIII ғасырда өмір сүрген адам. Мен ұзақ жылдар бойы Кіші жүзден шыққан
Алтай батырды зерттегенімде көптеген жайттардың куәсі болдым. Деректер көне түркі, шағатай тілінде, көне қазақ тілінде араб қарпімен түскен. Бұған дейін жарияланған деректерде ғалымдар түпнұсқа хаттардың көне славян немесе орыс тіліндегі аудармасына иек артқан. Түп нұсқамен салыстырып қарамайды. Араб қарпінен түскен түпнұсқа хаттар тарихы басқаша көрсетіп жатыр», - дейді тарих ғылымдарының кандидаты Жәнібек Исмұрзин.
Жоңғар мемлекетінің тізгінін Сыбан Раптан ұстанған кезде жоңғарлар қазақ жеріне 7 рет жойқын шабуыл жасап, басып кірген. Осы соғыстың 4-і Тәуке ханның тұсында болған. Осы қанды шайқастарға Есек мерген Есенғұлұлының бірнеше рет қатысқанын растайтын деректер айғақ-куә. «Ақтабан шұбырынды Алқакөл сұлама», «Бұланты», «Аңырақай шайқасы», «Кіші жүздің Сауран айналуы», «Шаңды жорық» соғыстарына қатысып, қазақ жерін жаудан қорғаған баһадүрдің ерлік істері уақыт тілі ілгері жылжыған сайын әр қырынан көрініп келеді.
«Қазақтар мен қарақалпақтардың 40 мың қолы қалмақ хандығымен соғысуға келе жатқанын хабарлайды. Қазақтар бірігіп, Сәмеке, Әбілқайыр хан (Кіші жүз) және Барақ пен Есім сұлтандар бастаған 10 мың қазақ жасағы 1726 жылы Церен Дундук хан мен Доржи Назаров иеліктеріне басып кірді. Онда Кіші жүз Адай батырларының ішінде Атақозы, Өмір, Темір, Есек, Есен, Табынай, Шотан, Бергей, Сабытайлар болды» (В.А.Моисеев, «Джунгарское ханство и казахи ХVІІ-ХVІІІ в.в.»).
Қазақ халқы азаттықтың ақ таңы мен бостандықтың бақытын аңсап, қаншама уақыт ат жалында өмір кешті. Елім деп туған ерлеріміз ақ найзаның ұшымен, ақ білектің күшімен ел басына күн туған сын сағаттарда көзсіз ерлік көрсетіп, атамекен жері үшін кеудесін оққа тосқан жоқ па? Олар салып кеткен ұлы жолда айтсақ тіл жетпейтін сан ғасырлық тарихтың жал-жал болған көмбесі жатыр. Біздің мақсатымыз – сол жұмбақ көмбенің құпияға толы беттерін ашып, әлемге әйгілеу, - деді академик Ө.Озғанбаев.
Ш.Есенов атындағы Каспий технологиялар және инжиниринг университетінің Қазақстан тарихы кафедрасының меңгерушісі, саяси ғылымдар докторы, профессор Киікбай Жаулин батыр бабаның ерлік һәм өмір жолы терең зерттеуді қажет ететінін айтып, батыр жайында тарихи деректерге шолу жасап, қазақ халқының азаттығы жолында өмірін сарп еткен тұлғалардың тарихи сыр-сипатын ашу бүгінгі ғалымдарға жүктелер абыройлы міндет екенін атап өтті.
– Ел тағдырын бәрінен биік қойған, ұлттың тұтастығын, жерінің бүтіндігін мұрат еткен қазақ батырлары қазақ тарихының әр белесінде тұлғалық деңгейге көтеріліп отырған. Қазақ тарихында ұлттық тұлға тұғырына көтеріліп, аты аңызға айналған, тарихта есімдері қалған сан мыңдаған батырлар бар. Талай жаугершілікті бастан кешіріп, ол шеті мен бұл шетіне құс қанаты талатын казіргі кең байтақ өлкемізді, құтты қоныс, ата мекенімізді ұлы жорықтарда батыр бабаларымыз білегінің күшімен, найзасының ұшымен қорғай жүріп бізге аманаттап қалдырды. Халық биікке көтерген, ардақтап, аттарын аңызға айналдырған батырлардың ішінде Шотан, Атағозы, Қонай, Құлбарақ сынды ақберендердің есімдері айрықша жарқырап көрінеді. Солардың бірі – бүгінгі конференциямызда сөз болып отырған Есекмерген Есенғұлұлы. Есек батыр Есенғұлұлы – тарихта болған адам. Арғы атасы қосай тайпасынан тарайтын бабамыздың ерлік істері туралы нақты тарихи деректер азшылық. Ол туралы тарихи аңыз әңгімелерді өлке зерттеушілері айналып өте алмайды. Тарихшылар мен осы уақытқа дейін жазған өлкетанушылар мен батырдың ұрпақтарының жазған мақалалары негізінде материалдардың жинақталып келе жатқаны ақиқат. Батырдың өмір жолы әлі де зерттеуді қажет етеді. Жалпы кеңес заманында қазақ тарихын зерттеген ғалымдар Тәукенің тұсында батырлардың тұтастай легі өмірге келгенін айтады. Ұлттық тарихымызда қазақ ұлтының қалыптасуына рулардың құрамына ықпал еткен көптеген батырлар да осы 18 ғасырда тарих сахнасына шыққан.
Есек батыр – заманында қазақ қоғамының беделді тұлғаларының қатарына көтерілген тарихи қайраткер. Баһадүр батыр, құралайдың көзінен атқан мерген, найза ұстап жауға шапқан ержүрек батыр. Есек батыр Есенғұлұлының есімі қазақтар Сауран айналғанда адайларды Маңғыстауға бастап келуші батырлардың бірегейі ретінде аталады. Құжат жүзінде деректер аз болғанымен, ел аузындағы әңгімелерде, жырларда батырдың есімі жиі кездеседі. Есек батырдың ғұмыры, өмір сүрген жылдары, елі үшін жанқиярлық айқастарда көрсеткен ерлік істері туралы тарихи деректердің әлі де табылуы мүмкін. Жергілікті басылымдарда батыр туралы бірнеше мақала жариялады. Батыр атамыздың тарихи тұлғасын сомдап, оны тәуелсіз еліміздің мінберінен сөйлету – бүгінгі тарихшылардың үлесінде. Ең бастысы ел тағдырындағы, ұлттық тарихымыздағы әрбір есімі белгілі, халық жадында биік тұғырға көтерілген, халықтық ұғымдағы ел махаббатына, ел сүйіспеншілігіне бөленген батыр-тарихи тұлға ретінде бүгінгі күнде де, қазіргі заманымызда да еш маңызын жоймайды. Әсіресе қазіргі тұста, қолымыз ұлттық тәуелсіздікке жетіп, еліміз ғасырлар бойы аңсаған, армандаған егемендігін алған уақытта қазақ батырларының баға жетпес еңбегі, ерлік жорықтары, ең бастысы бір сүйем қазақ жері үшін қасық қаны қалғанша жаумен жаға жыртысып тағдыр кешкені – тарихи танымның, рухани тағылымның баға жетпес биігі осы, - деді Киікбай Жаулин.
– Бабамыздың қаһармандық рухы біздің мемлекетімізге, мерейлі мекенімізге, елімізге, биліктегі азаматтарымызға жұғысты болсын. Бізге не керек? Бізге патриот, бізге стратег керек. Елді түзеу үшін Есекмергендей ерлердің керегі ақиқат. Дәл осы тұста Есекмерген бабамызды еске алуымыз – ғажап нәрсе. Маңғыстау өңірінің әйгілі университетінде батырға арнап осындай жиынның өтуі – жақсылықтың нышаны. Шығыс Ғұн мемлекетінің әміршісі, ұлы бабамыз Мөде қаған: «Бұл жер біздің мүліктеріміздің жиналған жері емес, бұл дала ұлы бабаларымыздың, баһадүрлеріміздің, айбынды ерлеріміздің қаны судай төгілген жер және қиямет қайымға дейінгі ұрпақтарымыздың жері» деген екен. Сол қиямет қайымға дейін аманаттаған жеріміздің, еліміздің тағдыры үшін Есекмерген секілді батырлар тарих сахнасын дүбірлетіп өтті. Ел мен жерді жан-тәнімен қорғады. Әр нәрсенің сауыты, киімі, қаруы болады. Бұл батырлар атақ-абырой үшін күреспеді. Олар алдымен иманның киімін киген, содан соң сауыт киген, садағын сағымға ілдірген, шыбын жанын шүберекке түйген. Осы бабаларымыз елді сырт жаудан қорғады. Бәріміз де академик болғымыз келеді. «Академия» сөзі гректің Akademos деген батырының атынан шыққан. Афины қаласының қасында бейіті бар. Біздің заманымыздан бұрын IV ғасырда Афины маңындағы «қасиетті бақ» сол батырдың атымен аталып, онда Платон өз шәкірттеріне лекция оқыған. Академия деген – үлкен ұғым, ол – эпопея, ол – энециклопедия, ол – ғажайып бір құбылыс. Сондықтан осындай батырларымыздың бір өзі – академия, бір өзі – эпопея, бір өзі – тарих, - деді Қазақстанның еңбек сіңірген қайраткері, филология ғылымдарының докторы, профессор Серік Негимов.
Конференцияда бас қосқан ғалымдар Есек батырдың ғұмыры, өмір сүрген жылдары, елі үшін жанқиярлық айқастарда көрсеткен ерлік істері туралы тарихи тың деректер әлі де табылуы мүмкін деген тұжырымға тоқталды. Осы орайда игілікті де мұратты шаруаға арнайы мемлекеттік бағдарлама жасалып, архивтің түп-төркіні жатқан Санкт-Петербург, Орынбор, Тобыл, Омбы қалаларының қорларында зерттеу жүргізу туралы ұсыныс-пікірлерін білдірді. Ал елімізде Есек батырдың рухына бағышталып, жасалып жатқан игі шаралар саны көптеп саналады. Мәселен, 2005 жылдың 22-23 шілдесінде Ақтөбе облысы, Байғанин ауданы, Шибұлақ елді мекенінде Есек батырға ас беріліп, асқа Түрікменстан, Қарақалпақстан, Қазақстанның Ақтөбе, Атырау, Маңғыстау, Жамбыл, Оңтүстік Қазақстан облыстарынан ата ұрпақтары қатысқан. Батыр есімін ұрпаққа жете таныта түсу үшін Сарға ауылының ардагерлерінің ұсынысымен баһадүрдің атына көше беріліп, көшеге ескерткіш тақта орнатылған. Бұл тақтада: «Есек мерген Есенғұлұлы – Қазақ елінің тәуелсіздігі үшін күрес тарихында айырықша орны бар батыр. XVІI ғасырда осы өңірді қалмақтардан азат етіп, Кіші жүз қазақтарын түбегейлі орнықтырған ірі тұлға. Қосай Есенғұлұлы Есек мерген батыр шамамен 1662-1758 жылдары өмір сүрген. Ескерткіш тақта орнатқан Салықбай Дүйсеновтер әулеті» деп жазылып, өткен дәуірдегі ұлы көшті бастаған батырдың даңқына зор құрмет көрсетілді.

Жайық НАҒЫМАШ
Орынбасар Дүйсенбайұлы Көккөзов

Жетімнен жетіскен басшы
Жер терең,аспан биік.Тіршілік барысы толып аққан өзендей тоқтауды білмейді.Адам өмірі қанша қысқа болғанымен,бір бастап тізіп жазсаң ұзақ әңгіме.Орынбасар 1926 жылы Қарақалпақстан Республикасы.Хожелі районындағы Назлымхан сұлу зиратына жақын Шамурат шүңгіл ауылында дүниеге келген.Туылғаны жайлы анасы Зибайданың айтуынша жүгері балық көзіндей болған кезде дүниеге келген.Әкесі Дүйсенбай қара табан кедейлігіне қарамастан,ауыл-еліне абыройлы адам болған.Балалық шағы кеңес үкіметінің революциялық зорлық,зомбылықпен орнатқан арпалысты,аштық,қанды соғыс жылдарға тура келген.Болар бала бес жасынан деген.Орынбасар өткен қыста анасы Зибайдың мейірімділігіне бола аштықтан өлуге келген Тоқта апасының үйіне етегіне бір қысым қуырмаш болсада апарып жүрді.Сонда үй толы бала-шаға Орынбасар ағам келді деп,алдынан жүгіріп шығатын.Көршім аман,мен аман деп бауырмал анасы бір тілім нанды бөліп жеуге үйретті.Оқуға ынталылығының арқасында бірінші әріпті,кейін үйренгендерінің бәрін құрастырып оқуды және жазуды үйренеді.Хат танып сауат ашқандар жасына қарамай ауылдағы ең абыройлы адамдар саналатын еді.Соғыс жылдары кемпір-шалдарға балдарының фронттан келген хаттарын оқып беріп,жауап жазып беріп,қолдан қолға тимейтін.Түрікмен Төре деген бригадирдің көмекшісі болып жұмысқа тұрып қағаз жұмысы,есеп санағы жұмыстарын жүргізетін.Соғыстан кейін оқимын деп,Хожелі педагогикалық училищесіне оқуға түсті.Мұғалімдік оқуды бітіргенімен бұл салада жұмыс жасаған жоқ,диханшылықты берекелі кәсіпке санап,осы саладан қол үзгісі келмеді. 1947жылы Шымбай районындағы есепшілер тағайындайтын училищеде жалғастырды.Оқуға кетерінде әкесі сауып отырған жалғыз сиырын сатып,киіндіріп, қалған ақшасын азық-түлік алуға жұмсады.Тіл алғыш Орынбасар наубайшының үйінде жатып,таң атқаннан малдарының астын тазалап,жем-суын беріп,алған бір нанды Шымбайдың базарына апарып жүгіріп жүріп сататын.Жақын жердегі ормандардан отын шауып,есекке жүктеп әкеліп сатып,ауылда қалған жалғыз әкесіне онша салмақ салмады.Курсты бітіргеннен кейін «Андреев» атындағы колхозда бөлім есепшісі,кейіннен Хожелі районындағы «Әмудария» колхозына бас есепші болып жұмысқа орналасты.Қара еңбектен қашпайтын Орынбасар әкесі және екінші анасы Бибі өмірлік жолдасы Сырғаға сеніп 20га мақта жерін алып,35-40 центнерден өнім жетістіріп қатарының алдында болды.Еңбегіне жараса 1955жылы ВДНХ көрмесіне қатысып,алтын медаль жеңіп алды.Әке-шешесін беліне байлап жүрген ешкім жоқ.1960жылы әкесі Дүйсенбай дүниеден өтті,сосын анасы Бибінің жалғыз қамқоршысы болды.Ержете келе жетім жесірге көмегін аямай,қолынан келген көмегін берді.Ел халқына абыройлы,сыйлы болғаны осылардың тілекші болғанынан шығар.1960жылы майда колхоздар совхоздарға біріктіліп,1966жылы «Ташкент» совхозы құрылды.Орынбасарды жаңа совхоздың бас есепшісі қылып жұмысқа тағайындады.Көп ұзамай совхозды республикадағы алдыңғы қатардағы совхоздар қатарына қосты.Сол жылдары республикада мал шаруашылығын жетістіруге көп көңіл бөлініп, «Гагарин» атындағы совхоз ашылды,бір жылдан соң «Гагарин» совхозына директор болып Орынбасар Көккөзов тағайындалды.Мемлекет алдында жасаған қызметтері үшін көптеген мемлекеттік медаль ордендермен,ең үлкені «Ленин орденімен» марапатталған.Өзбекстан республикасы жоғарғы кеңесіне екі созывы депутаты,Қарақалпақстан республикасы жоғарғы кеңесі депутаты болып сайланған.Совхоздың бүткіл инфраструктурасын жасап,водопровод,газ,бүкіл бөлімдеріне баратын асфальт жолдарын жасатты.Жақсы адамның есімі мәңгі өшпейді демекші,қазір сол «Гагарин» атындағы совхозға Орынбасар Көккөзов аты берілген.

Дерек беруші Парахат Көккөзов.